Minden vállalkozás elérkezik az üzleti tervezés során arra a pontra, hogy meg kell határoznia, kiket tekint célközönségének a piacon.

Kik azok, akikkel kommunikálnia kell, akiket a lehető legjobban meg kell ismernie, ha rájuk szabott termékeket szeretne nekik eladni.

Kezdetben, főleg, ha egy piacon teljesen újak vagyunk, alig tudunk valamit ezekről az emberekről.

Pedig minél jobban ismeri a vállalkozás a piacát, minél jobban képes megérteni ezen a piacon, hogy,

  • mik a vevők problémái, amit meg akarnak oldani
  • a jelenlegi élethelyzetükből hová szeretnének eljutni, milyen változásokra vágynak
  • milyen eszközökre, dolgokra van ehhez szükségük annál jobb termékeket, szolgáltatásokat lehet létrehozni és annál hatékonyabban lehet ezekről beszélni a vevőkkel.

Ezek marketing alapvetések, és az egyik legjobban bevált módszer hozzá a marketing perszónák, vásárlói perszónák létrehozása.

Kapcsolódó tartalom: A videóban szereplő perszóna alkotáshoz és interjúhoz használt ChatGPT4 prompt része a Piackutatás Profit Aktivátornak –> itt találod.

KAPCSOLÓDÓ TARTALOM: A videóban szereplő perszóna alkotáshoz és interjúhoz használt ChatGPT4 prompt része a Piackutatás Profit Aktivátornak –> itt találod.

Mik a marketingben a vásárlói perszónák?

A marketing perszónák olyan fiktív karakterek, amelyeket a marketingesek a célközönségük leírására használnak.

A perszónák egyfajta vásárlói profilt alkotnak, amely tartalmazza a célközönség demográfiai adatait, érdeklődését, céljait és viselkedését.

A perszónák létrehozása akkor sem egyszerű, ha szakértők vagyunk a területen, és a finomságokkal akarunk foglalkozni, de ha alig ismerjük a piacot, akkor még nehezebb dolgunk van.

Ráadásul, sokszor nem is egyszerű azokat az embereket megtalálni, akikkel a vállalkozásod témájában egy tényleges, személyes beszélgetés lefolytatható.

Ebben a videóban arra keressük a választ, hogy a ChatGPT mennyire tud ebben segíteni.

Tudunk-e olyan hatékony promptot írni, amivel elég jó marketing perszónákat kapunk.

Egy következő videóban aztán majd ennél is tovább megyünk, megnézzük, hogyan lehet ezekkel a perszónákkal ChatGPT szerepjátékon keresztül interjút készíteni úgy, hogy sokak rémálmát, a tényleges, drága, személyes kikérdezéseket el lehessen kerülni vagy ki lehessen egészíteni.

Kezdjünk bele! Ha vállalkozásod van, meg fogsz döbbenni, mennyi segítséget kaphatsz hozzá a ChatGPT-től (vagy más nagy nyelvi modelltől), mennyi időt és energiát meg lehet vele takarítani.

Perszóna készítés

Normális esetben egy cég rengeteg piaci adatot elemez, felmérést, interjút és egyéb technikákat használ ahhoz, hogy a jellemzően hasonló tulajdonságú ember csoportokat ténylegesen, mélyen megismerje, tovább lépve az általános, nagyvonalú, demográfiai megközelítéseken, mint mondjuk:

A potenciális vevőm Péter, városban élő, 35-50 év közötti férfi, két gyerekkel, havi 700 eFt körüli bruttó fizetéssel.

Ennél azonban nagyságrendekkel fontosabb, hogy ezek az emberek

  • miket szeretnek vagy nem szeretnek
  • mi után érdeklődnek
  • mivel foglalkoznak
  • jellezően hogyan viselkednek

A tervezett beszélgetés folyamata

Létrehoztam egy kifinomult promptot, amiben leírtam, mit várok a ChatGPT-től. Ennek hatására:

  • Bemutatkozik
  • Összefoglalja, hogy mi lesz a gyakorlat folyamata
  • Megkérdezi, hogy milyen réspiacot szeretnék tesztelni
  • Ehhez megalkot három perszónát a promptomban előírt tartalommal
  • Közösen pontosítjuk, véglegesítjük, ha szükség lesz rá
  • Készít egy ellenőrző listát a következő lépésekről
  • Promptokat javasol, amivel később egy olyan interjút tudunk lefolytatni, ahol én vállalkozóként kérdezhetem őt, a ChatGPT pedig belebújik a perszónák bőrébe, és válaszol a kérdéseimre.
  • (az interjút majd egy következő videóban folytatjuk le)

A perszónák létrehozása ChatGPT-vel - példa

Akik a csaladapa.hu-ról ismernek, tudják, hogy az egyik kedvenc témám a grillezés, ami időről-időre összehozza a családokat és a barátokat.

Tételezzük fel, hogy egy olyan vállalkozáson gondolkodom, ami azokat célozza, akik valamilyen módon ehhez kapcsolódnak.

A ChatGPT segítségével szeretném megismerni a jellemző perszónákat, vásárlói csoportokat, tulajdonságaikat, annak érdekében, hogy további beszélgetésekkel, elemzésekkel képes legyek eldönteni, érdemes-e belevágnom a vállalkozásba.

A videóban láthatod, hogyan folyt le a beszélgetés a megadott prompt hatására.

Hívd te is segítségül a módszert, ha szeretnéd olcsó, gyors eszközzel mélyen, részletesen megismerni, tesztelni a vállalkozásod piacát.

Folytatjuk legközelebb, egy újabb prompt tervezési megfontolással.

Csatlakozz hozzánk újra!

Ez könnyebben megy, ha feliratkozol a Youtube csatornára.

Legyél tájékozott, ha a társaságban a jövő lehetőségeire terelődik a szó.

Kapcsolódó tartalom: A videóban szereplő perszóna alkotáshoz és interjúhoz használt ChatGPT4 prompt része a Piackutatás Profit Aktivátornak –> itt találod.